Sponsor digitalizacji

1 listopada, 2008

31 października 2008 r. została zakończona realizacja projektu ?Ochrona europejskiego dziedzictwa kulturowego – digitalizacja i mikrofilmowanie wybranych niszczejących ze względu na zakwaszenie papieru gazet śląskich, ze zbiorów Biblioteki Uniwersyteckiej we Wrocławiu?, który w dużej części dotowany był przez Fundację Bankową im. Leopolda Kronenberga. Lista zdigitalizowanych i udostępnionych online obiektów dostępna jest tutaj. Dodatkowe informacje na temat projektu można znaleźć na stronie – http://www.bu.uni.wroc.pl/obuwr/projekty.html oraz w artykule Tomasza Wysockiego zatytułowanym Śląskie archiwalia prasowe w internecie.

Opis każdej publikacji, stworzonej w ramach niniejszego projektu, został wzbogacony o dodatkowy atrybut „Sponsor digitalizacji”, w którym znajduje się informacja o instytucji wspierającej działania związane z zabezpieczaniem i popularyzowaniem cennych zbiorów Biblioteki Uniwersyteckiej we Wrocławiu. Zastosowanie takiego rozwiązania pozwala organizatorowi biblioteki cyfrowej w bardzo konkretny sposób „odwdzięczyć się” sponsorowi za okazaną pomoc. Informacja zawarta w atrybucie „Sponsor digitalizacji” uzupełniona hiperlinkiem do strony sponsora może okazać się bardzo cennym narzędziem marketingowym, które zrekompensuje nakłady przekazane na digitalizację.

Co otrzymuje sponsor digitalizacji w zamian?

  1. Przy każdej publikacji udostępnionej w bibliotece cyfrowej  został umieszczony hiperlink do strony sponsora. Ma to wpływ na podniesienie parametru PageRank strony sponsora, co ma duże znaczenie przy pozycjonowaniu w wyszukiwarce Google. Można więc założyć, że im więcej sponsorowanych publikacji tym lepszy PageRank.
  2. Zastosowanie atrybutu, w którym znajduje się nazwa sponsora umożliwia automatyczne wygenerowanie zawsze aktualnej listy publikacji przygotowanych dzięki pomocy sponsora. Odnośnik do takiej listy sponsor może zamieścić na swojej stronie internetowej wraz z informacją o własnej działalności na rzecz wspierania wolnej kultury i wykorzystać go do budowania własnego wizerunku.
  3. Zastosowanie atrybutu „Sponsor digitalizacji” umożliwia również wygenerowanie kanału RSS, który będzie informował o nowych publikacjach wyprodukowanych dzięki sponsorowi. To mogłoby mieć zastosowanie w przypadku długoterminowej współpracy sponsora z organizatorem biblioteki cyfrowej.

Czy takie rozwiązanie może stać się dobrą praktyką? A może jest to jakiś pomysł na Partnerstwo Publiczno-Prywatne lub klastry, o których wspomniał Remigiusz Lis na swoim blogu w tekście Sklastruj się, a nie daj się – Konferencja EKON, Kraków, 9 czerwca? Na forum Biblioteka 2.0 toczy się dyskusja na temat reklamy w bibliotekach cyfrowych, w której jakiś czas temu zasygnalizowałem możliwość zastosowania dodatkowego atrybutu dla sponsora. Wspomniany na początku projekt zrealizowany przez BUWr przy wsparciu Fundacji Bankowej im. Leopolda Kronenberga jest namacalnym przykładem, w którym dodatkowy atrybut się sprawdził. Może warto zastanowić się jak wykorzystać ten mechanizm na szerszą skalę?



Pozostaw komentarz na Facebooku




Komentarze są zamknięte